مـعـیـن الـحـق

 

اگر خدای متعال کمک کند سعی میکنم فقط معین الحق باشم و لاغیر.                                      

نوروز و اثبات عید بودن آن / اعمال و ادعیه مربوطه/ ویرایش شد.

مطلب مرتبط ++

خلاصه ای از مطلب : روایت معلی در اثبات نوروز را میتوان تقویت کرد کما که آیت الله خویی ره طریق شیخ طوسی ره به وی را صحیح میداند و بنابراین نوروز قطعا ریشه اسلامی دارد. ولی اگر نتوان روایت معلی را ثابت کرد ... .

................................

بسم الله الرحمن الرحیم

در این نوشته از چهار مساله بحث میشود :

1- آیا روایات اسلامی نوروز را به عنوان یک عید شیعی و اسلامی تایید میکند یا خیر؟

2- آیا از روایات میتوان استحباب اعمال وارد شده در نوروز – نظیر غسل و روزه – را استفاده کرد؟

3- بر فرض که روایات دال بر فضیلت نوروز صحیح باشد مراد از" نوروز " که درروایا امده است چه زمانی میباشد؟ اول فروردین یا ...؟

4- اعمال وارد شده در نوروز چیست و نحوه ی عمل به آنها چگونه است؟

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٩:٢۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٠/۱٢/٢۸

قابل توجه مسئولین مربوطه

در این یکی دو هفته مانده به عید نوروز ، صدا و سیما  علی الخصوص در بخش های خبری دائما از خرید شب عید و رونق بازار سخن میگفت و کانه مردم را تشویق و تهییج به خرید و  سر زدن به بازار میکرد، گویا اگر کسی به بازار نرود و خرید نکند  -  و به اصطلاح خود را همرنگ جماعت ولخرج نکند - سعادت اخروی را از دست خواهد داد

 در حالی که شایسته بود مسئولین محترم به جای ترغیب مردم به بازار گردی و خریدهای غیر ضروری شب عید ، آنها را به رعایت قناعت و ترک تجمل و ساده زیستی تشویق میکردند ، وانگهی در سایه غفلت ها و بی خبری ها بسیار بود چشمهایی که بخاطر فقر و عدم تمکن مالی ، فقط نظاره گر ولخرجی ها و تجمل گرایی قشرهایی خاص از جامعه بود و چه دلها که نشکست و چه بسیار چشمها که بارانی نشد .

تبربک میجوییم به ایاتی از کلام الله مجید که میفرماید  :

لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ مَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‌ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ ﴿92﴾ آل عمران

وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقَى ﴿131﴾ طه

الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ الْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوَاباً وَ خَیْرٌ أَمَلاً ﴿46﴾کهف

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱۱:٢۱ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٠/۱٢/٢٤

سه نکته درباره نوروز

مطلب مرتبط ++

سه نکته ی پراکنده درباره نوروز :

نکته اول : دو روایت که لفظ نوروز در انها امده است :

4073- و هدیّه‌اى براى امیر المؤمنین علیه السّلام آوردند در روز نوروز، فرمود: این چیست؟ عرض کردند: یا امیر المؤمنین امروز نوروز است، فرمود: هر روز را براى ما نوروز بسازید.

4074- و روایت کرده‌اند که آن حضرت علیه السّلام فرمود: نوروز ما هر روز است.[1]

نکته دوم :

سوال و جوابی از علامه مجلسی ره در مورد وجوب خرید لباس شب عید توسط مرد برای همسرش:

مسألۀ 139-: اگر کسى که از ارباب استحقاق است آن قدرى که در کتابها مضبوط است در نفقۀ واجب النفقه گاه باشد زیاده بگیرند، مثلا هر عید و نوروز رخت تازه مى‌خواهند، و اکثر آن است که صرفه کنند و ذخیره شود، بیان فرمایند که چه صورت دارد؟ باید دیگر نداد تا کهنه شود یا هر عید و نوروز مى‌توان داد؟

جواب: باز به عرف و اقارب بلد بر مى‌گردد.[2]

نکته ی سوم :

 از لحاظ لغت : نیروز معرب نوروز است و تاج العروس گوید :

لیس فی کلام العربِ بناءٌ على فُوعُولٍ حَتّى أَنهم قالوا فی إِعراب نَوْرُوز نَیْرُوز فِراراً من الواوِ[3]



[1] من لا یحضره الفقیه - ترجمه؛ ج‌4، ص: 407

[2] بیست و پنج رساله فارسى؛ ص: 590

[3] تاج العروس من جواهر القاموس؛ ج‌5، ص: 181

 

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱٠:٢٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٠/۱٢/٢٤
تگ ها : فقه ، عمومی

یک متن ادبی از زبان یکی از بزرگان حوزه خطاب به مقام معظم رهبری مد ظله

یک متن ادبی از زبان یکی از بزرگان حوزه خطاب به مقام معظم رهبری مد ظله در جریان سفر معظم له به کرمانشاه. 

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱٠:٥٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٠/۱٢/٢۱

حقوق المسلمین لا تبطل

ظاهرا قاعده ی " حقوق المسلمین لا تبطل " از قواعد مسلم نزد فقها است ولی تاکنون ندیده ام در کتابهای قواعد الفقهیه فصل مجزایی تحت عنوان " حقوق المسلمین لا تبطل " از این قاعده بحث کرده باشند. لا اقل میتوان گفت : در غالب کتب قواعد فقهی چنین فصلی وجود ندارد.

اما آنچه میتوان به عنوان مدرک این قاعده ذکر کرد روایتی است که در کتاب النکاح وسایل ذکر شده است  که تبرکا و تیمنا همه آنرا ذکر میکنیم :

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٦:۱٥ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۳٩٠/۱٢/۱۸
تگ ها : فقه

حرمت تشریع و ایه افتراء

قُلْ أَ رَأَیْتُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ لَکُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَرَاماً وَ حَلاَلاً قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَکُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ / یونس/﴿59﴾

هر چند تشریع از محرمات مسلمه است و لکن از این آیه کریمه نمیتوان حرمت آنرا استفاده کرد کما ذکر فی : ابحاث اصولیه . مباحث الحجة .الجزء الثانی. ص 136 من جزوات الاستاذ آیت الله الشهیدی. مد ظله.

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٥:٥٧ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۳٩٠/۱٢/۱۸

چهار مساله در دیه: مهلت پرداخت / مبدء سال/ ولایت در تقسیط/ ضابطه تقسیط

 بسم الله الرحمن الرحیم

در این نوشته ازچهار مساله بحث میشود :

اول : مهلت پرداخت دیه ی عمد از سوی جانی چقدر است؟

دوم : مبدء شروع سال در پرداخت دیه از سوی جانی چه زمانی است؟ ( بنابراین که بگوییم جانی تا یکسال مهلت پرداخت دارد)

سوم : آیا ولی دم ولایت در قسط بندی پرداخت دیه دارد یا خیر؟ مثلا بگوید هر ماه فلان مقدار پرداخت کن تا سر یکسال تمام مقدار دیه پرداخت شده باشد.

چهارم : بر فرض که ولی دم ولایت در تقسیط دیه در طول سال داشته باشد به چه معیار و ملاکی میتواند تقسیط کند؟

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٥:٥٧ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۳٩٠/۱٢/۱۸

آیا ارتکازات مستحدثه میتواند مقید خطابات شرعی باشد ؟

ظهور خطابات شرعی شدیدا تحت تاثیر نکاتی است که در ذهن عرف مردم زمان شارع بوده است  و از آن نکات به قرینه ی حالیه متصله  تعبیر میکنند. مثلا : در روایت آمده : " لا اجیز فی الهلال الا رجلین عدلین " ، حال اگر مردی عادل بود ولی کثرت خطا داشت و اصطلاحا ضابط نبود ، ارتکاز عقلایی و فهم عرف از این خطاب شرعی این است که : باید " عدلین ضابطین " باشند، با این که کلمه ضابط در روایت نیامده ولی مردم وقتی این خطاب شرعی و این حدیث شریف را شنیده اند ، آنرا منصرف به "عدلین ضابطین" دانسته اند و صرف عدالت را کافی نمیدانند.

آنچه گفته شد تقریبا مورد اتفاق همه ی فقها مخصوصا فقهای معاصر است و شک و شبهه ای هم در آن نیست و لکن آنچه اخیرا توسط برخی نویسندگان به اشتباه مطرح شده این است که :

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٥:٥٧ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۳٩٠/۱٢/۱۸

مقدار دیه در قتل

بسم الله الرحمن الرحیم

و الحمد لله رب العالمین و صل الله علی محمد و آله الطاهرین و اللعن علی اعدائهم اجمعین

بحث در بررسی مقدار دیه است، بسیاری از فقهاء در پرداخت دیه ،جانی را مخیر بین اصناف سته :::: صد شتر ، دویست ،گاو، هزار گوسفند ، هزار دینار، ده هزار درهم ، یا دویست حلّه میدانند، حال سوال این است که هر یک از این اصناف اصلی براسه هستند یا همه ی اینها بدل از شتر میباشند و قیمت انها نباید از صد شتر کمتر باشد؟ برای تبیین مساله طبق روش فقها ابتدا نگاهی به کلمات اصحاب می اندازیم :

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱٠:٢٤ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳٩٠/۱٢/٦