مـعـیـن الـحـق

 

اگر خدای متعال کمک کند سعی میکنم فقط معین الحق باشم و لاغیر.                                      

استدلال بر حرمت قمه زنی

 
 
از مربی قرآن حجة الاسلام قرائتی دامت برکاته نقل شده که :
 
 

در یکی از شهرها با وجود توصیه‏‌های مبلغین بزرگوار مبنی بر پرهیز از قمه‎زنی، مردم به خاطر اعتقادات خود دست ‏برنمی‏ داشتند. به ما گفتند به آنجا برویم و آنها را از این کار باز داریم . ایام ماه محرم بود و چون اعلام کرده بودند فلانی می‏آید و مردم ما را در تلویزیون دیده بودند، در مسجد جمع شدند.
 
وقتی وارد شدم گفتند: آقای قرائتی آمده‏ای برای قمه‎زنی بگویی. گفتم: شغل من چیست؟ گفتند: تو معلم قرآن هستی. گفتم: به عنوان معلم قرآن قبولم دارید؟ گفتند: بله قبولت داریم ولی حرف قمه نزنی، فقط قرآن بگو . من روی تخته نوشتم: «بسم الله الرحمن الرحیم - یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا» (1)؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏اید! "راعنا" نگویید، بلکه بگویید: "انظرنا".» و بعد توضیح دادم که: «یا ایها الذین آمنوا» یعنی: ای مؤمنین . «لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا» یعنی: راعنا نگویید بلکه انظرنا بگویید. راعنا نگویید یعنی چه؟ این قصه‏ای دارد و قصه‏اش این است که: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در حال سخنرانی بود، یک نفر از پای سخنرانی گفت: راعنا، یعنی مراعات ما را هم بکن . یعنی آرام‎تر صحبت کن یا به این طرف و آن طرف نگاه کن .
 
این کلمه راعنا مثل کوکو است که هم می‏شود آن را با سیب زمینی درست کرد و هم با سبزی. «راعنا» را هم می‏شود از ریشه «رعی‏» گرفت و هم از ریشه «رعن‏». اگر از «رعی‏» گرفته شود به معنای «مراعات ما را بکن‏» است، ولی اگر از ریشه «رعن‏» گرفته شود، رعونت ‏به معنای خر کردن است و «راعنا» یعنی «خرمان کن.»
 
وقتی که مسلمانان می‏گفتند «راعنا» هدفشان مقدس بود و معنای «مراعاتمان کن‏» را اراده می‏کردند، ولی یهودی‎ها از این کلمه استفاده کرده و گفتند: مسلمان‎ها به پیغمبرشان می‏گویند خرمان کن. در اینجا آیه نازل شد که: «یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا»؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏اید، "راعنا" نگویید بلکه "انظرنا" بگویید.» یعنی کلمه‏ای را که دشمن از آن سوء استفاده می‏کند به کار نبرید .
 
بعد از این که این آیه را تفسیر کردم، گفتم: شما که قمه می‏زنید هدفتان مقدس است و به عشق امام حسین علیه السلام این کار را می‏کنید، ولی تلویزیون کشورهای اروپایی این کار شما را دوازده مرتبه نشان داده و گفته است که شیعه‏ها دچار مرض خودآزاری هستند. دشمن از این کار شما چنین سوء استفاده می‏کند . این کار امروز شما مثل همان «راعنا» گفتن مسلمانان صدر اسلام است که دشمن از آن سوء استفاده می‏کرد و قرآن کریم با آیه مورد بحث‏ به مسلمانان آن روز و امروز هشدار می‏دهد که از هر کاری که دشمن از آن سوء استفاده می‏کند پرهیز کنید. پس چون امروز دشمنان از قمه‏زنی شما سوء استفاده می‏کنند، شما دیگر قمه نزنید. گفتند: حالا فهمیدیم و دیگر قمه نمی‏زنیم .
منبع : رجا نیوز
  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱٠:٠۸ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٢/۱٠/۱۱

رحلت ( شهادت)پیامبر اسلام صلی الله علیه واله به سال شمسی

تاریخ رحلت ( شهادت ) پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله :

روز دوشنبه 28 صفر سال 11 هجری قمری

مصادف با 7 خرداد سال 11 هجری شمسی

و 28 می سال 632 میلادی است.

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٦:٥۳ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٢/۱٠/۱۱

چرا به شیراز حرم سوم اهل بیت میگویند ؟

یکی از جهاتی که میتوان شیراز را حرم سوم اهل بیت نامید این است که در شیراز لااقل سه نفر از فرزندان بی واسطه ائمه علیهم السلام مدفونند.

توضیح اینکه : بعد از حضرت انتقال حضرت رضا علیه السلام به مرو دو کاروان از عراق برای ملحق شدن به حضرت رضا علیه السلام عازم ایران شدند. یکی کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها و یکی هم کاروان حضرت شاهچراغ علیه السلام که گذرشان از خطه فارس بود.

اما سه امامزاده بی واسطه ی شیراز  عبارتند از :

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٢:۱٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳٩٢/۱٠/۱٠

گزارشی از پیاده روی اربعین 92

فرض کنیم کسی تا کنون مراسم دهه محرم و عاشورای حسینی را ندیده و شما بخواهید با حرف زدن ان شور و حال را برایش توصیف کنید ، در چنین حالتی شاید آن شخص شنونده فقط بتواند گوشه ای از واقعیت را درک کند ،

من هم الان در چنین وضعیتی هستم ، زبان قاصر است از اینکه که بخواهم آن هه شور و عشق حسینی را توصیف کنم ، تازگی ها فهمیدم که در تلاش و عزاداری ما در روز عاشورا در مقابل انچه که در اربعین حسینی در عراق - و مخصوصا در مسیر پیاده روی -دیده میشد چیز چندان دندان گیری نیست.

* تعجب اینجا بود که چرا برخی مسئولین به جای تسهیل در خروج زائرین و ایجاد امکانات بیشتر مرزها را میبندند و امکانات چندان خاصی هم پیش بینی نکرده اند؟

* از لحظه ی خروج از مرز و حدود 6 - 5 روز مانده به اربعین حسینی موکب ها و حسینیه های بین راهی فراوانی وجود داشت که از زائران سواره و پیاده پذیرایی میکردند. آن هم چه پذیرایی! با التماس و خواهش از زوار میخواستند که لحظه ای در حسینیه و موکب انها بنشیمد . استراحت کند و طعامی بخورد.

* بعد از یک روز پیاده روی در یکی از چادر های بین راهی نجف تا کربلابرای استراحت توقف کردیم ، چادر مملو از جمعیت بود و جای سوزن انداختن نبود، شخص عربی هم با قیافه ای روستایی از ما پذیرایی میکرد. در این هنگام چند نفری وارد شدند و سوال کردند آیا برای ما هم جا هست ؟

 مرد عرب جواب داد : من به زوار امام حسین نمیگویم جا ندارم. خودتان بیایید داخل ببینید جایی وجود دارد یا نه ؟ اگر هست قدمتان روی چشم.

* بعضی ها هم بین راه پای زوار را ماساژ میدادند تا راحت تر حرکت کنند.

* مرد عربی در بین راه پیشانی مان را بوسید و گفت : بحق الحسین یک لحظه به موکب و چادر ما بیایید و از غذای ما بخورید. البته این جور برخورد ها گفتمان رایج و معمولی مسیر بود و نسبت به هر کسی - فقیر و غنی پیر و جوان و ... - انجام میشد.

* در مسیر دو نوجوان حدود 12 و 15 ساله را دیدیم که از بصره یا موصل یعنی حدود 400 کیلومتری با پای پیاده عازم کربلا بودند ، در بین راه سوال اتوبوس شدند و حدود ده کیلوکتر با اتوبوس حرکت کردند. بعد گفتند : ما ده کیلومتر جلو تر موکب داریم و میخواهیم به انها کمک کنیم اما فردا باز همین مسیر را بر میگردیم و ادامه مسیر را از همین جایی که سوار اتوبوس شدیم ، ادامه میدهیم.

* شایسته بود ایرانیان نمود بیشتری در این مراسم داشته باشند.

* از برخی از اعضای بیت مقام معظم رهبری نقل میشد که حضرت آقا در جلسه ای فرموده اند :

" خجالت نمیکشید در این راهپیمایی عظیم ایرانیان نمودی نداشته باشند؟"

واقعینت هم همین بود ، راستی چرا تدیبیری اتخاد نمیشود تا لااقل در ایام اربعین مسافرت به کربلا با سهولت بیشتری همراه باشد؟

* با خودم فکر میکردم ، همان طور که زمانی استعمال تنباکو در حکم محاربه با امام عصر عج بوده ، حضور در راهپیمایی اربعین هم  جهاد در راه حضرت ولی عصرعج باشد.

* وقتی به کربلا رسیدیم میدیدیم که برخی با یک پتو یا حتی کمتر، شب را  در بین الحرمین یا کوچه های اطراف ، به صبح رسانده اند آنهم در سرمای دی ماه.

* وقتی از عراق وارد ایران شدیم در مرز مهران اتوبوس دربستی ما به هوای سود بیشتر ، قبل از رسیدن ما حرکت کرده بود ، این یعنی سرگردانی چند ساعته ما در مرز ، یعنی احترام مضاعف به زوار امام حسین علیه السلام.

خودروی سواری از مهران تا قم هم نفری 350 هزار تومان.

 این کجا و مهمان نوازی و احترام به زوار حسینی مردم عراق کجا.

راستش را بخواهید برای اولین بار از ایرانی بودن خودم خجالت کشیدم. به احترام زوار حسینی و حرمت اربعین ! مسیر بیست و چند هزار تومانی اتوبوس ، تا دو سه برابر قیمت افزایش قیمت داشت. این درحالی بود که مردم عراق زوار را بعضا مجانی جا بجا میکردند. بهر حال ما ایرانی ها هم عیب هایی داریم.

 * در طول مسیر پیاده روی بنر های زیادی بود که مردم را دعوت به دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله علیها میکرد. عکس شهدای دفاع از حرم هم زینت بخش این بنرها بود. روی یکی از بنر ها نوشته بود : قسم به خون حسین که زینب دوبار مورد هتک واقع نخواهد شد. لینک مرتبط 

 * این هم اتفاق جالبی که در مسیر پیاده روی رخ داده. سلام بر حسین و یاران باوفایش. لینک مرتبط 

* توقع ندارم کسانی که اربعین کربلا را درک نکرده اند این نوشته را درک کنند. این از چیزهایی هست که تا دیده نشود درک نمیشود.

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٢:٤٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٢/۱٠/۸
تگ ها : عمومی

با اهل سنت چگونه برخورد کنیم

  مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ:

قُلْتُ لَهُ کَیْفَ یَنْبَغِی لَنَا أَنْ نَصْنَعَ فِیمَا بَیْنَنَا وَ بَیْنَ قَوْمِنَا وَ بَیْنَ خُلَطَائِنَا مِنَ النَّاسِ مِمَّنْ لَیْسُوا عَلَى أَمْرِنَا؟

قَالَ تَنْظُرُونَ إِلَى أَئِمَّتِکُمُ الَّذِینَ تَقْتَدُونَ بِهِمْ فَتَصْنَعُونَ مَا یَصْنَعُونَ فَوَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَیَعُودُونَ

مَرْضَاهُمْ وَ یَشْهَدُونَ جَنَائِزَهُمْ وَ یُقِیمُونَ الشَّهَادَةَ لَهُمْ وَ عَلَیْهِمْ وَ یُؤَدُّونَ الْأَمَانَةَ إِلَیْهِمْ‌ 

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‌2، ص: 636‌ / سند : صحیح

معاویة بن وهب گوید : از امام صادق علیه السلام سوال کردم :با اهل سنت چگونه برخورد کنیم؟

امام علیه السلام فرمودند :

شما به امامان خود که از انها پیروی میکنید نگاه کنید و هر کار که انها میکنند شما هم انجام دهید پس به خدا سوگند که امامان شما مریضان انها را عیادت میکنند و در تشییع جنازه انها حاضر میشوند و در محکمه به نفع یا ضرر انها شهادت میدهند و امانت آنها را باز پس میدهند. 

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٢:٢٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٢/۱٠/۸

حدیثی که باید با طلا نوشته شود

أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ النُّعْمَانِ (رَحِمَهُ اللَّهُ)، قَالَ: أَخْبَرَنِی أَبُو الْقَاسِمِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُولَوَیْهِ، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِیِّ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُلَیْمَانُ بْنُ مُسْلِمٍ الْکِنْدِیُّ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدِ بْنِ غَزْوَانَ، عَنْ عِیسَى بْنِ أَبِی مَنْصُورٍ، عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (عَلَیْهِمَا السَّلَامُ)، قَالَ:

نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ، وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ، وَ کِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.

ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (عَلَیْهِ السَّلَامُ): یَجِبُ أَنْ یُکْتَبَ هَذَا الْحَدِیثُ بِالذَّهَبِ.

( امالی شیخ طوسی ص 115)

امام صادق علیه السلام : نفس شخص غمگین و مهموم بخاطر ما اهل بیت تسبیح است و غمگینی او عبادت و کتمان سر ما اهل بیت جهاد در راه خداست

سپس اما صادق علیه السلام فرمودند : لازم است که این سخن با طلا نوشته شود.

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٢:٢۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٢/۱٠/۸