مـعـیـن الـحـق

 

اگر خدای متعال کمک کند سعی میکنم فقط معین الحق باشم و لاغیر.                                      

ضروری دین چیست

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در نوشته ای راجع به ارتداد - که در سایتشان موجود است - در اینکه ضروری دین چیست ؟ میفرمایند :

ضروری دین آن است که مورد اتفاق شیعه و سنی باشد و نیازی به استدلال حتی اجماع بر صحّت آن نباشد.

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٥:٤۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٢/۱٢/٢٥
تگ ها : نکته ، فقه

امام حسین علیه السلام و مسیحیت

رود خونی که از شهیدان کربلا بر صحرای طف جاری شد، فرات حقیقتی گشت که جرعه نوشان عزت و آزادگی را ازهر مذهب و مسلک و هر دین و آیین به قدر تشنگی سیراب کرد. در این مسیر از نخستین مسیحی حق جویی که رویاروی یزید در کاخ سبز بر او شورید تا در عصر ما، کم نیستند مسیحیانی چون «جرجی زیدان»، «جرج جرداق» و دهها مسیحی حق جوی دیگر که حقیقت ناب همه ادیان راستین را در «اهل بیت پاک پیامبر(ص)»، در «محراب شهادت علی(ع)» و در «صحرای خونین کربلا» یافته اند و در این باره آثاری پدید آورده اند.

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٤:٤٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٢/۱٢/٢٥

در تحریم معلوم صرف عدم احراز عصیان کافی نیست

استاد شهیدی مد ظله در درس خارج اصول میفرمایند :

همانطور که در تکلیف وجوبی باید احراز کنیم امتثال را در تکلیف تحریمی معلوم هم باید احراز کنیم امتثال را، نه اینکه صرفا احراز نکینم عصیان را، اینطور نیست که درتکلیف تحرمی احراز عصیان قبیح باشد، بلکه آنجا هم مثل تکلیف وجوبی عقل می گوید باید احراز کنیم امتثال را،

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱٠:٠۳ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٢/۱٢/٢٥
تگ ها : نکته ، اصول فقه

شبهه مصداقیه در تکلیفی که متعلق آن متعلق المتعلق ندارد

مرحوم نائینی : تکلیف یک متعلقی دارد که فعل اختیاری انسان است، این متعلق تکلیف اگر متعلق المتعلق نداشت مثل تکلم ونماز نمی شود برای آن شبهه مصداقیه فرض کرد، چون معنا ندارد که انسان در هنگام عمل در فعل ارادی خودش شک کند، مگر اینکه فعل مباشری نباشد بلکه فعل تسبیبی باشد، مثل سقوط از شاهق(بلندی) که شک بکند که فعل او سبب تولیدی قتل هست یا نیست که مجرای قاعده اشتغال است چون از موارد شک در محصل می شود چون نمی داند که آیا القاء من الشاهق سبب قتل هست یا نیست باید قاعده اشتغال جاری بشود، اما فعل مباشری لایعقل الشک فی مصداقه حین العمل.

استادشهیدی مدظله در نقد کلام نائینی میفرماید :: این فرمایش ناتمام است زیرا بالوجدان انسان در عمل اختیاریش شک می کند که این مصداق چیست، مثلا غناء عبارت است از صوت مشتمل بر ترجیع مطرب مثلا بنا بر تفسیر قدماء، یا بنا بر تفسیر متأخرین صوت مناسب با مجالس لهو ولعب، خوب انسان شک می کند که آیا این صوتش مشتمل بر ترجیع هست یا نیست، یا مثلا جهر فی القرائة گاهی انسان شک می کند به علت همهمه وسر وصدا که آیا این حمد وسوره که می خواند مصداق جهر فی القرائة است یا مصداق اخفات فی القرائة است، یا مثلا مولا می گوید دو جمله متساویه بگو یا نگو شک می کند که این دوجمله که می گوید متساوی هستند از لحاظ حروف یا متساوی نیستند، چطور می گوئید که فعل مباشری شبهه مصداقیه ندارد؟

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱۱:۳٥ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳٩٢/۱٢/۱٩
تگ ها : نکته ، اصول فقه

گاهی برخی وسایل مفید هم ممنوع است!

کسی یک قاچو را ( که الت مشترکه است ) به دست 1 ساله یا دو ساله میدهدو کودک که قدرت کنترل چاقو را ندارد به واسطه در دست داشتن چاقو زخمی میشود. حال آیا کسی که چاقو را به دست این صبی و طفل داده ضامن است یا خیر؟
از لابلای کلمات استفاده میشود که بله ضامن است.
نظیر جایی که کسی طفلی را سوار بر اسبی میکند که طفل قدرت کنترل مرکب را ندارد و لذا به دیگری میخوردو یا دچار حادثه میشود.
.........
حال اگر کسی کتابی را که مشتمل بر مطالب غلط است در اختیار کسی قرار دهد که قدرت درک و تفکیک مضامین فاسد و صحیح ان را ندارد، آیا این کار جایز است ؟
.......
اگر کسی ماهواره یا فیس بوک را ( لو سلم که جزو الات مشترک باشد ) در اختیار کسی قرار دهد که قدرت تشخیص مطالب صحیح و غلط ان را ندارد ، آیا این کار جایز است ؟

( ما قبلا ادله حرمت فیس بوک را مطرح کردیم اما بر فرض که ان هارا رد کردید اما باز هم جایز است چنین وسیله ای در اختیار عموم قرار گیرد ؟ نظیر همان چاقو که وسیله ای نافع و مفید است اما در دست طفل نباید باشد ماهواره هم وسیله ای مفید است که در دست عموم نباید باشد. فیس بوک هم نظیر چاقویی مفید که در دست نوجوان و کودک 6 ساله اگر واقع شود باعث انحراف قطعی او میشود.
...............
آیا این مطلب برای مسدود کردن چنین سایت هایی قانع کننده نیست؟

....

پ ن : ادله حرمت فیس بوک :

http://moen.persianblog.ir/post/282/

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱۱:۳٥ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳٩٢/۱٢/۱٩

جملات امام هادی علیه السلام/ ترجمه

" در کدام مکتب به جز مکتب شیعه چنین جملات زیبایی وجود دارد. ؟ جملات امامان شیعه زیباترین جملاتی است که در عالم وجود دارد "

In which doctrine other than Shiite you can find such beautiful sentences? Sentences of Shiite Imamate are the most beautiful sentences existing in the world. 

" جملات زیبایی از امام دهم شیعیان ، امام علی النقی الهادی علیه السلام"

The beautiful sentences of our tenth Emam '' Emam Hadi''

 


 

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٦:٢۱ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳٩٢/۱٢/۱٦

ترجمه احادیثی از امام جواد علیه السلام

" در کدام مکتب به جز مکتب شیعه چنین جملات زیبایی وجود دارد. ؟ جملات امامان شیعه زیباترین جملاتی است که در عالم وجود دارد "

In which doctrine other than Shiite you can find such beautiful sentences? Sentences of Shiite Imamate are the most beautiful sentences existing in the world. 

 

جملاتی زیبا از امام جواد علیه السلام امام نهم شیعیان : منبع : مسند الام جواد علیه السلام

Sayings of the ninth Imamate ''Emam Javad'', reference:

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٤:٥٤ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳٩٢/۱٢/۱٦

اذکار در حال :نعمت ، غم ،تنگدستی

 از امام باقر ع منقول است که :

30- وَ قَالَ ع لِابْنِهِ یَا بُنَیَّ إِذَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْکَ بِنِعْمَةٍ فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ

وَ إِذَا حَزَنَکَ‏ أَمْرٌ فَقُلْ‏ - لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ

وَ إِذَا أَبْطَأَ عَنْکَ رِزْقٌ فَقُلْ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ.

بحار ج 75 ص 187

امام باقر به فرزند خود میفرمایند: ای فرزندم :

هر گاه خداوند به تو نعمتی دهد پس بگو : الحمد لله.

و هر گاه امری تو را غمگین و محزون کند بگو : لاحول و لا قوة الا بالله

و هرگاه رزق تو به تاخیر بیفتد پس بگو : استغفرالله.

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱٢:٠۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٢/۱٢/٤

حدیث و دعای زیبا در رفع هم و غم

 الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام، ص: 393   (باب الفزع و الهم‏) :

 وَ إِذَا فَزِعْتَ مِنْ سُلْطَانٍ أَوْ غَیْرِهِ فَقُلْ‏ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ‏ أَمْتَنِعُ بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ مِنْ حَوْلِهِمْ وَ قُوَّتِهِمْ أَمْتَنِعُ‏ بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ‏ وَ أَقُولُ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ‏ «1»

 

 

وَ إِذَاحَزَنَکَ‏ أَمْرٌفَقُلْ‏ سَبْعَ مَرَّاتٍ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ فَإِنْ کُفِیتَ وَ إِلَّا أَتْمَمْتَ سَبْعِینَ مَرَّةً وَ إِذَا ابْتُلِیتَ بِبَلْوَى أَوْ أَصَابَتْکَ مِحْنَةٌ أَوْ خِفْتَ أَمْراً أَوْ أَصَابَکَ غَمٌّ فَاسْتَعِنْ بِبَعْضِ إِخْوَانِکَ وَ ادْعُ بِهَذَا الدُّعَاءِ وَ یُؤَمِّنُ الْأَخُ عَلَیْهِ فَإِنَّهُ رُوِیَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ دَعَا وَ أَمَّنَ عَلَیْهِ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع فِی الْمُهِمَّاتِ وَ قَالَ مَا دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ أَحَدٌ قَطُّ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِلَّا أُعْطِیَ مَا سَأَلَ إِلَّا أَنْ یَسْأَلَ مَأْثَماً أَوْ قَطِیعَةَ رَحِمٍ وَ هُوَ أَنْ یَقُولَ :

یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ یَا حَیُّ لَا یَمُوتُ یَا حَیُّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ أَسْأَلُکَ بِأَنَّ لَکَ الْحَمْدَ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْمَنَّانُ‏ بَدِیعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏ یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ‏ «2»

وَ إِذَا کُنْتَ مَجْهُوداً فَاسْجُدْ ثُمَّ اجْعَلْ خَدَّکَ الْأَیْمَنَ عَلَى الْأَرْضِ ثُمَّ خَدَّکَ الْأَیْسَرَ وَ قُلْ فِی کُلِّ وَاحِدٍ :

یَا مُذِلَّ کُلِّ جَبَّارٍ عَنِیدٍ یَا مُعِزَّ کُلِّ ذَلِیلٍ قَدْ وَ حَقِّکَ بَلَغَ مَجْهُودِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ فَرِّجْ عَنِّی‏ «3».

______________________________

(1)- الکافی 2: 405/ 7.

(2)- الکافی 2: 405/ 4، تفسیر القمی 1: 354 من «أسألک بان لک الحمد ...».

(3)- مکارم الأخلاق: 329.

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱۱:٥٤ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٢/۱٢/٤

چرا هنگام بردن نام قائم عج بلند میشویم ؟

چرا هنگام بردن نام مخصوص امام عصر عج قیام میکنیم ؟

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٤:۳۳ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳٩٢/۱٢/٢