مـعـیـن الـحـق

 

اگر خدای متعال کمک کند سعی میکنم فقط معین الحق باشم و لاغیر.                                      

رفع فیلتر فیس.بوک

گفته میشود برخی سایت ها نظیر فیس.بوک در آستانه رفع فیلتر هستند. سوال این است که از نظر فقه و قواعد شریعت اسلامی ، آیا رفع فیلتر اینگونه سایت ها جایز است یا خیر ؟

جواب : لااقل به دو دلیل ممکن است قائل به حرمت رفع فیلتر این سایت شویم. 

دلیل اول : یکی از مباحث مطرح در فقه ، مساله حرمت حفظ کتب ظلال است. یعنی حرام است کسی کتاب های گمراه کننده را نگهداری کند. حال چگونه میشود قائل به حرمت نگهداری یک کتاب صد صفحه ای گمراه کننده باشیم اما سایتی که تمام مقدسات را زیر سوال میبرد و گمراه کنندگی قسمت عمده ی آن اظهر من الشمس است ، حفظ ، نگهداری ، و استفاده از آن جایز باشد ؟

دلیل دوم :  یکی از جهاتی که برای نجاست کفار گفته شده این است که مسلمانان اختلاط و مجالستشان با کفار به حد اقل برسد و الا نجاست کافر یک امر ذاتی - مثل نجاست شراب - نیست ، بلکه این حکم فقط جنبه سیاسی اجتماعی دارد. حال چگونه میشود سایتی که عمده ان را اهل کفر ، ملحدین و نواصب هستند ، به راحتی در دسترس مسلمین باشد و به این صورت با انها اختلاط داشته باشند؟ 

بگذریم از ادله ی دیگر ، نظیر مبتذل بودن ، و یا جاسوسی از مسلمین ، که هر یک از این ادله خود به تنهایی برای حکم به حرمت کافی است.

فایده : 

از مرحوم آیت الله بهجت ره نقل شده : 
هم جنسی و هم شکلی و اختلاط با کفار، تسلط و حکومت آنها را بر مسلمانان آسانتر میسازد .

در محضر بهجت 1/32
Homogeneity and conformity and mixing with non-Muslims makes it easier to dominate and rule over muslims. 

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٤:٠٠ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٢/٧/٢٤

فرق اصالة الحظر و الاباحه و اصالة البرائة ( الاباحة) و الاشتغال

ّ جهة البحث عن کون الأصل فی الأشیاء الحظر أو الإباحة تغایر جهة البحث عن أصالة البراءة و الاشتغال من وجهین:

أحدهما: انّ البحث عن الحظر و الإباحة ناظر إلى حکم الأشیاء من حیث عناوینها الأوّلیة بحسب ما یستفاد من الأدلة الاجتهادیة، و البحث عن البراءة و الاشتغال ناظر إلى حکم الشک فی الأحکام الواقعیة المترتبة على الأشیاء بعناوینها الأوّلیة، فللقائل بالإباحة فی تلک المسألة أن یختار الاشتغال فی هذه المسألة و بالعکس.

ثانیهما: أنّ البحث عن الحظر و الإباحة راجع إلى جواز الانتفاع بالأعیان الخارجیة من حیث کونه تصرفا فی ملک اللّه تعالى و سلطانه، و البحث عن البراءة و الاشتغال راجع إلى المنع و الترخیص فی فعل المکلف من حیث إنّه فعله و إن لم یکن له تعلق بالأعیان الخارجیة کالتغنّی، فتأمّل.

و قد یقال: إنّ البحث عن مسألة الحظر و الإباحة ناظر إلى حکم الأشیاء قبل ورود البیان من الشارع، و البحث عن البراءة و الاشتغال بعد ورود البیان. و هذا بظاهره فاسد إن أرید من القبلیة و البعدیة الزمانیة، إلّا أن یکون المراد أنّ البحث عن مسألة الحظر و الإباحة إنّما هو بلحاظ ما یستقل به العقل مع قطع النّظر عن ورود البیان من الشارع فی حکم الأشیاء، و البحث عن البراءة و الاشتغال إنّما یکون بعد لحاظ ما ورد من الشارع فی حکم الأشیاء، و على کل تقدیر: لا تلازم بین المسألتین فضلا عن عینیة إحداهما للأخرى.

فواید الاصول ج3 ص 329

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٧:۳۸ ‎ق.ظ روز جمعه ۱۳٩٢/٧/۱٩
تگ ها : نکته ، اصول فقه

مرتد کیست ؟ وضعیت خاص اجرای حد مرتد در زمان ما

نوشته زیر صرفا یک بحث علمی است.

آنچه از نوشته زیر استفاده میشود این است که :

اولا : تحقق موضوع ارتداد منوط به قیودی است که به کشف و شناخت آن قیود مشکل است.

ثانیا : اجرای حد ارتداد ، مخصوصا در مورد کسانی که در خارج از کشور هستند منوط به شروطی است که در آن شروط در زمان ما منتفی است.

تذکر مهم : آنچه به نظر نویسنده میرسد نظر مطرح شده در این مقاله برخلاف مشهور فقها است.

.........................

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٥:٠۱ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳٩٢/٧/٥