مـعـیـن الـحـق

 

اگر خدای متعال کمک کند سعی میکنم فقط معین الحق باشم و لاغیر.                                      

آیات وجوب رعایت قسط و عدل

هر چند حسن عدل و قبح ظلم از مستقلات عقلیه است و نیاز به ایه و روایت ندارد ، اما آیات فراوانی در قرآن کریم است که به حق خواهی و عدالت دعوت میکند ، و ما مواردی از این آیات را ذکر میکنیم :

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱٠:۱۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳٩۳/٤/۳۱

اصلاح طلبی از دیدگاه قران

اصلاح طلب کیست ؟

الأعراف : 170   وَ الَّذینَ یُمَسِّکُونَ بِالْکِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ إِنَّا لا نُضیعُ أَجْرَ الْمُصْلِحینَ 

اصلاح طلب کسانی  هستند که به قران تمسک کند و نماز را به پا دارد.

جزای مردمی که اصلاح طلب باشند چیست ؟

هود : 117   وَ ما کانَ رَبُّکَ لِیُهْلِکَ الْقُرى‏ بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها مُصْلِحُونَ 

خداوند سرزمین آنان را نابود نخواهد کرد. 

رابطه ی منافقین و اصلاح طلبان چگونه است ؟

البقرة : 11   وَ إِذا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ 

منافقین هم خود را اصلاح طلب میدانند و زمانی که به انها میگوییم در زمین فساد نکنید میگویند ما اصلاح طلب هستیم.  در حالی که در واقع اهل فساد هستند. 

 

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱٠:۱٠ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳٩۳/٤/٢٩

سه جواب قرانی از اعتقاد به تثلیث

یکی از عقاید مسیحیان مساله تثلیث است که قرآن کریم در سوره مبارکه مائده آیه شریفه 73 به آن اشاره میکند :

لَّقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَثَةٍ  وَ مَا مِنْ إِلَاهٍ إِلَّا إِلَاهٌ وَاحِدٌ  وَ إِن لَّمْ یَنتَهُواْ عَمَّا یَقُولُونَ لَیَمَسَّنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ(73)

و لکن از آیه شریفه 72 و 75 همین سوره مبارکه سه جواب از این نظریه برداشت میشود :

اول : خود مسیح ادعای تثلیث را قبول ندارد و چنین اعتقادی نداشت ، پس شما مسیحیان چگونه و به چه دلیلی چنین اعتقادی دارید ؟

لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ  وَ قَالَ الْمَسِیحُ یَابَنىِ إِسرَءِیلَ اعْبُدُواْ اللَّهَ رَبىّ‏ِ وَ رَبَّکُمْ  إِنَّهُ مَن یُشرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ الْجَنَّةَ وَ مَأْوَئهُ النَّارُ  وَ مَا لِلظَّلِمِینَ مِنْ أَنصَارٍ(72)

 

دوم : چرا فقط معتقد به سه سه خدا میشوید ؟ چرا سایر پیامبران را به عنوان خدا قبول نمیکنید در حالی که قبل از عیسی مسیح هم پیامبران بزرگی بوده اند.

مَّا الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّیقَةٌ  کَانَا یَأْکُلَانِ الطَّعَامَ  انظُرْ کَیْفَ نُبَینِ‏ُّ لَهُمُ الاَْیَاتِ ثُمَّ انظُرْ أَنىَ‏ یُؤْفَکُونَ(75)

و اگر بگویید دلیل اینک که عیسی خداست یا پسر خداست اما سایر انبیا خیر ، به این دلیل که عیسی پدر نداشت ، در جواب میگویین حضرت آدم را هم باید خدا یا پسر خدا بدانید زیرا وی نه پدر داشت و نه مادر.

سوم : میدانید که عیسی مسیح به غذا احتیاج داشت در حالی که میدانید که خدا ، خالق بی نیاز است ، حال چگونه شما کسی را به خدایی  قبول کردید که خودش و مادرش هر دو محتاج و نیازمند غذا هستند ؟

مَّا الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّیقَةٌ  کَانَا یَأْکُلَانِ الطَّعَامَ  انظُرْ کَیْفَ نُبَینِ‏ُّ لَهُمُ الاَْیَاتِ ثُمَّ انظُرْ أَنىَ‏ یُؤْفَکُونَ(75)

این سه جواب است که ما از این اعتقاد باطل مسیحیان از این دو آیه شریفه برداشت کردیم.

و لله الحمد/ رمضان 1393

 

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٤:٥٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳٩۳/٤/٢٩

جوابی بر جوابیه مجموعه عمامه های انگلیسی

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و اللعن علی اعدائهم

 

چند روز قبل کلیپی با عنوان جواب به مجموعه عمامه های انگلیسی دیدم و از سازندگان آن تعجب کردم. شایسته دیدم نکاتی در رد آن را مطرح سازم :

+

در ابتدای سخنان خود فتوای شیخ عبد الرحمن البراک و فتوای لجنه دائمه را آورده اید که اهل سنت در صورت قدرت داشتن قتل شیعه را لازم میدانند.

در حالی که شما میدانید که شیخ عبدالرحمن البراک و لجنه دائمه ، متعلق به اهل سنت نیست بلکه متعلق به وهابیت سعودی است و بین اهل سنت و وهابیت تفاوت هست. اهل سنت ابن تیمیه را طرد میکنند اما وهابیت طرفدار و پیرو این تیمیه هستند.

ابن حجر عسقلانی از علمای بزرگ اهل سنت نقل میکند که قضات اهل سنت درباره ابن تیمیه گفته اند :

هر کس معتقد به عقاید «ابن تیمیّه »  ( موسس وهابیت ) باشد، خون و مالش حلال است.الدرر الکامنة: 1/147، البدر الطالع: 1/67، مرآة الجنان للیافعی، ج 2، ص 242.

 با این توضیح کل جوابیه شما زیر سوال میرود زیرا  شما نظرات وهابیت را به عنوان نظرات اهل سنت مطرح میکنید در حالی که اهل سنت ابن تیمیه و وهابیت را مهدور الدم میدانند بنابراین  درباره اینکه اهل سنت قتل شیعه را لازم میدانند یا دروغ گفته اید یا اشتباه کرده اید.

 

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٦:٠۳ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳٩۳/٤/٢۸
تگ ها : وهابیت ، عمومی

حدیث منبر - اخر الزمان. ویرایش شود

درباره اقسام مردم و اخر الزمان.

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱٠:٠٢ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۳٩۳/٤/٢٦

آیا کمک به غزه و فلسطین لازم است ؟

در گرماگرم حملات اسرائیل به غزه و کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع ، برخی این شبهه را دامن میزنند که :

" عقل واخلاق حکم میکند در دفاع از مظلوم عدالت واولویت را رعایت کنیم روزى 65 نفر در مملکت خودمون بر اثر تصادف کشته میشن علت هم عمدتا ایمن نبودن  جاده ها وماشین هاست ایا اولویت دارد بر کشته ها ى خودمان بگرییم یا... و ایا به عدالت نزدیکتر نیست که همان اندازه که روى غزه حساسیم همانقدر هم به  کشته هاى خودمان حساس باشىم  ؟ انصاف بدهید که ما انصاف را رعاىت نمیکنیم

هر چند بنده فکر میکنم بسیاری  از کسانی که چنین حرف هایی میزنند نوعا افراد مغرض و احیانا عوامل دشمن هستند اما لازم است به این شبهه سیاه و رسوای روزگار پاسخ داده شود ، تا حجت بر همگان تمام شود.

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱۱:٢٧ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱۳٩۳/٤/٢٦

مژده به نابودی داعش در کلام مولی علی علیه السلام

حضرت امیر المومنین علی علیه السلام 1400 سال پیش فرمودند:

حدّثنا نعیم عن الولید بن مسلم و رشدین عن ابن لهیعة عن أبی قبیل عن أبی رومان عن علیّ بن أبی طالب، قال: «إذا رأیتم الرایات السود فالزموا الأرض، فلا تحرّکوا أیدیکم و لا أرجلکم، ثم یظهر قوم صغار لا یؤبه لهم، قلوبهم کزبر الحدید، أصحاب الدولة، لا یفون بعهد و لا میثاق یدعون إلى الحقّ و لیسوا من أهله، أسماؤهم الکنى، و نسبتهم القرى، شعورهم مرخاة کشعور النساء حتى یختلفوا فیما بینهم، ثم یؤتی اللّه الحقّ من یشاء»



ترجمه: زمانی که پرچم های سیاه را دیدید از جای خود حرکت نکنید - به این معنا که دعوت آنان باطل است و نباید به کمک آنان بشتابید - سپس قومی ضعیف ظاهر می شوند که قلب هایشان مانند براده های آهن سخت است، آنها وفادار به هیچ عهدی نیستند، به حق فرا می خوانند در حالیکه از آن نیستند، اسامی شان، کنیه و نسبت هایشان از نام شهرها گرفته شده؛ تا اینکه در بین خود اختلاف نظر پیدا می کنند و خداوند خداوند اهل حق – هر کسی که بخواهد- را ظاهر می سازد."

گفته می شود این سخن که مفهوم آن تماما با تروریست های "داعش" منطبق است کسانی که پرچم های سیاه دارند، اسامی شان، کنیه است مانند "ابو مصعب، ابوالبراء و..." و نسبت هایشان به شهرها می رسد مانند "البغدادی، الحرانی و..." .

ادرس روایت : 

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٩:٥۸ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۳٩۳/٤/۱٩

حدیث منبر . ویرایش شود

التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن ؛ ؛ ص87

42- قال: حدّثنا داود بن عبد الجبّار الکوفی عن سلمة بن مجنون، قال: سمعت أبا هریرة یقول: کنت فی بیت ابن عباس، فقال: اغلقوا الباب، ثمّ قال: هاهنا من غیرنا أحد؟ قالوا: لا، و کنت فی ناحیة من القوم، فقال ابن عباس: إذا رأیتم الرایات السود تجی‏ء من قبل المشرق فأکرموا الفرس؛ فإنّ دولتنا فیهم.

________________________________________
ابن طاووس، على بن موسى، التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن المعروف بالملاحم و الفتن، 1جلد، مؤسسة صاحب الأمر (عجل الله تعالى فرجه الشریف) - قم، چاپ: اول، 1416ق.

 

ر «3».

______________________________
(1) فی الأصل: عن أبی المغیرة. و هو سند الحدیث الوارد فی فتن ابن حمّاد قبل هذا الحدیث، أی: رقم 570، و ما أثبتناه من المصدر.

(2) الفتن 1: 209/ 571.

(3) الفتن 1: 210/ 573، و عنه کنز العمّال 11: 283/ 21530.

 

________________________________________
ابن طاووس، على بن موسى، التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن المعروف بالملاحم و الفتن، 1جلد، مؤسسة صاحب الأمر (عجل الله تعالى فرجه الشریف) - قم، چاپ: اول، 1416ق.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص331

چهار خصلت قلب را فاسد مى‏کند و نفاق را رشد مى‏دهد

63- موسى مروزى از امام کاظم (ع) نقل مى‏کند که پیامبر خدا (ص) فرمود: چهار چیز قلب را فاسد مى‏کند و نفاق را در دل مى‏رویاند همان گونه که آب درخت را مى‏رویاند: شنیدن لهو و دشنام دادن و رفتن به در پادشاه و جستن صید.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص227

أربع خصال یفسدن القلب و ینبتن النفاق‏

63- حَدَّثَنَا أَبِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ قَالَ رَوَى الْحَسَنُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی عُثْمَانَ عَنْ مُوسَى الْمَرْوَزِیِّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَرْبَعٌ یُفْسِدْنَ الْقَلْبَ وَ یُنْبِتْنَ النِّفَاقَ فِی الْقَلْبِ کَمَا یُنْبِتُ الْمَاءُ الشَّجَرَ اسْتِمَاعُ اللَّهْوِ وَ الْبَذَاءُ «2» وَ إِتْیَانُ بَابِ السُّلْطَانِ وَ طَلَبُ الصَّیْدِ.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على، الخصال، 2جلد، جامعه مدرسین - قم، چاپ: اول، 1362ش.

 

الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص228

أربع خصال یمتن القلب‏

65- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیُّ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَرْبَعٌ یُمِتْنَ الْقَلْبَ الذَّنْبُ عَلَى الذَّنْبِ وَ کَثْرَةُ مُنَاقَشَةِ النِّسَاءِ یَعْنِی مُحَادَثَتَهُنَّ وَ مُمَارَاةُ الْأَحْمَقِ تَقُولُ وَ یَقُولُ وَ لَا یَرْجِعُ إِلَى خَیْرٍ أَبَداً وَ مُجَالَسَةُ الْمَوْتَى فَقِیلَ لَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ مَا الْمَوْتَى قَالَ کُلُّ غَنِیٍّ مُتْرَفٍ.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على، الخصال، 2جلد، جامعه مدرسین - قم، چاپ: اول، 1362ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص333

 

چهار خصلت دل را مى‏میراند

65- مسعدة بن صدقه از امام صادق (ع) و او از پدرانش نقل مى‏کند که پیامبر خدا (ص) فرمود: چهار چیز دل را مى‏میراند: گناه روى گناه و کثرت صحبت کردن با زنان و جدال با احمق که تو مى‏گویى و او مى‏گوید و هرگز به سوى خیر برنمى‏گردد، و همنشینى با مردگان. گفته شد: یا رسول الله مردگان کیانند؟ فرمود: هر ثروتمند خوش گذران و کامجو

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص333

چهار چیز از طبّ بى‏نیاز مى‏کند

67- اصبغ بن نباته از امیر المؤمنین (ع) نقل مى‏کند که به پسرش حسن فرمود:

فرزندم، آیا به تو نیاموزم چهار خصلتى را که با آن از طلب بى‏نیاز شوى؟ عرض کرد:

آرى یا امیر المؤمنین، فرمود: بر سر غذا منشین مگر اینکه گرسنه باشى و از سر غذا برنخیز مگر اینکه اشتهاى آن را داشته باشى (سیر نخورى) و غذا را خوب بجوى و هر گاه که خواستى بخوابى به مستراح برو. اگر این‏ها را به کار بردى از طبّ بى‏نیاز خواهى شد.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص335

چهار کس فورا مجازات مى‏شوند

71- عبد الله بن بکیر از پدرش و او از امام باقر (ع) نقل مى‏کند که فرمود: چهار کس فورا مجازات مى‏شوند: مردى که تو به او نیکى کردى و او در برابر نیکى تو با بدى مقابله کرد، و مردى که تو به او ستم نکردى ولى او به تو ستم کرد و مردى که با او در باره چیزى پیمان بستى ولى تو به او وفا کردى و او به تو خیانت کرد و مردى که پیوند خویشاوندان خود را حفظ مى‏کند ولى آنها از او قطع مى‏کنند.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص337

چهار چیز است که یکى از آنها وارد خانه‏اى نمى‏شود مگر اینکه آن خانه خراب مى‏گردد

73- موسى بن قاسم با سند خود از على (ع) نقل مى‏کند که فرمود: چهار چیز است که یکى از آنها وارد خانه‏اى نمى‏شود مگر اینکه آن خانه خراب مى‏گردد و آباد نمى‏شود: خیانت و دزدى و خوردن شراب و زنا.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص351

چهار چیز علامت بدبختى است‏

96- سکونى از امام صادق (ع) و او از پدرانش، از على (ع) نقل مى‏کند که پیامبر

الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1، ص: 353

خدا (ص) فرمود: از نشانه‏هاى شقاوت، خشکى چشم و قساوت قلب و شدّت حرص در طلب روزى و اصرار بر گناه است.

97- انس بن محمد ابو مالک از پدرش و او از امام صادق (ع) و او از پدرش و جدش از على (ع) نقل مى‏کند که پیامبر خدا (ص) فرمود: یا على چهار خصلت از شقاوت است: خشکى چشم و قساوت قلب و آرزوى دور و دوست داشتن جاودانگى در دنیا.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص351

هنگامى که چهار چیز شایع شود، چهار چیز آشکار گردد

95- عبد الرحمن بن کثیر از امام صادق (ع) نقل مى‏کند که فرمود: هنگامى که چهار چیز شایع شود چهار چیز آشکار گردد: وقتى زنا شایع شود زلزله پدید آید، وقتى زکات داده نشود چارپایان تلف شوند، وقتى حاکم در قضاوت خود ستم کند آسمان از باریدن مى‏ایستد، وقتى پیمان ذمّه (پیمانى که طبق آن به کافران امان داده شده) شکسته شود مشرکان بر مسلمانان غلبه کنند.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص355

نهى از رفاقت و برادرى با چهار نفر

100- سدیر صیرفى از امام باقر (ع) نقل مى‏کند که فرمود: به چهار کس نزدیک مشو و با آنان برادرى مکن: احمق و بخیل و ترسو و دروغگو. احمق مى‏خواهد به تو سود برساند ولى به تو زیان مى‏رساند، و بخیل از تو مى‏گیرد و به تو نمى‏دهد، و ترسو (به هنگامى که به وجود او نیاز باشد) از تو و پدر و مادرش مى‏گریزد و دروغگو راست هم بگوید سخنش پذیرفته نمى‏شود.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن ؛ ؛ ص89

لا نصرها اللّه‏ «2».

الباب 36 فیما ذکره نعیم بن حمّاد من حدیث الترک و الزنج.

47- حدّثنا نعیم عن الولید بن مسلم و رشدین عن ابن لهیعة عن أبی قبیل عن أبی رومان عن علیّ بن أبی طالب، قال: «إذا رأیتم الرایات السود فالزموا الأرض، فلا تحرّکوا أیدیکم و لا أرجلکم، ثم یظهر قوم صغار لا یؤبه لهم، قلوبهم کزبر الحدید، أصحاب الدولة، لا یفون بعهد و لا میثاق یدعون إلى الحقّ و لیسوا من أهله، أسماؤهم الکنى، و نسبتهم القرى، شعورهم مرخاة کشعور النساء حتى یختلفوا فیما بینهم، ثم یؤتی اللّه الحقّ من یشاء»

________________________________________
ابن طاووس، على بن موسى، التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن المعروف بالملاحم و الفتن، 1جلد، مؤسسة صاحب الأمر (عجل الله تعالى فرجه الشریف) - قم، چاپ: اول، 1416ق.

 

 

 

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱۱:۱٩ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩۳/٤/۱۸
تگ ها : حدیث منبر ، حدیث

حدیث منبر . ویرایش شود.

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص299

چهار چیز کمر را مى‏شکنند

24- انس بن محمد از پدرش و او از امام صادق (ع) و او از پدرانش، از على بن ابى طالب (ع) و او از پیامبر خدا (ص) نقل مى‏کند که در وصیتى به من فرمود: یا على چهار چیز از چیزهایى است که کمر را مى‏شکنند: رهبرى که خدا را نافرمانى مى‏کند ولى به امر او اطاعت مى‏شود و زنى که شوهرش او را حفظ مى‏کند ولى او خیانت مى‏ورزد و فقرى که صاحب آن درمان‏کننده‏اى بر آن نمى‏یابد و همسایه بد الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص206

24- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الشَّاهِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو حَامِدٍ «1» قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو یَزِیدَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ صَالِحٍ التَّمِیمِیُّ عَنْ أَبِیهِ قَالَ حَدَّثَنِی أَنَسُ بْنُ مُحَمَّدٍ أَبُو مَالِکٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِی وَصِیَّتِهِ لِی‏ یَا عَلِیُّ أَرْبَعَةٌ مِنْ قَوَاصِمِ الظَّهْرِ إِمَامٌ یَعْصِی اللَّهَ وَ یُطَاعُ أَمْرُهُ وَ زَوْجَةٌ یَحْفَظُهَا زَوْجُهَا وَ هِیَ تَخُونُهُ وَ فَقْرٌ لَا یَجِدُ صَاحِبُهُ لَهُ مُدَاوِیاً وَ جَارُ سَوْءٍ فِی دَارِ مُقَامٍ.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على، الخصال، 2جلد، جامعه مدرسین - قم، چاپ: اول، 1362ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص305

خداوند چهار چیز را در چهار چیز پنهان کرده‏

31- محمد بن مسلم از امام باقر (ع) و او از پدرانش از امیر المؤمنین (ع) نقل مى‏کند که فرمود: خداوند چهار چیز را در چهار چیز پنهان کرده است: خوشنودى خودش را در اطاعتش پنهان کرده، پس چیزى از اطاعت او را کوچک مشمار، چه بسا که با رضایت او همراه شود و تو ندانى، و خشم خود را در نافرمانى خود پنهان کرده، پس چیزى از نافرمانى او را کوچک مشمار، چه بسا گناهى سبب خشم او شود و تو ندانى، و اجابت خود را در دعا کردنش پنهان کرده، پس چیزى از دعا کردن او را کوچک مشمار، چه بسا با اجابتش همراه شود و تو ندانى، و ولىّ خود را در میان بندگانش پنهان کرده، پس هیچ بنده‏اى از بندگان خدا را کوچک مشمار، چه بسا او ولىّ خدا باشد و تو ندانى.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص209

 

 

 

 

   

.

 

إن الله تبارک و تعالى أخفى أربعة فی أربعة

31- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَمِّی مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی الْقَاسِمِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَرْقِیِّ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ یَحْیَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْبَاقِرِ عَنْ أَبِیهِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِیهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَخْفَى أَرْبَعَةً فِی أَرْبَعَةٍ أَخْفَى رِضَاهُ فِی طَاعَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیْئاً مِنْ طَاعَتِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ رِضَاهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ وَ أَخْفَى سَخَطَهُ فِی مَعْصِیَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیْئاً مِنْ مَعْصِیَتِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ سَخَطُهُ مَعْصِیَتَهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ وَ أَخْفَى إِجَابَتَهُ فِی دَعْوَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَ‏

______________________________
(1). فی بعض النسخ «الحسن بن علیّ».

 

الخصال، ج‏1، ص: 210

شَیْئاً مِنْ دُعَائِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ إِجَابَتَهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ وَ أَخْفَى وَلِیَّهُ فِی عِبَادِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ عَبْداً مِنْ عَبِیدِ اللَّهِ فَرُبَّمَا یَکُونُ وَلِیَّهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على، الخصال، 2جلد، جامعه مدرسین - قم، چاپ: اول، 1362ش.

 

در خانه‏اى که اقامت‏گاه است‏

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص317

خداوند موسى (ع) را به چهار چیز وصیت کرد

41- اصبغ بن نباته از امیر المؤمنین (ع) نقل مى‏کند که فرمود: خداوند به موسى (ع) فرمود: اى موسى! وصیت مرا به چهار چیز در باره خود حفظ کن: اول اینکه مادامى که گناهان خود را آمرزیده ندیدى به عیب‏جویى از دیگران مشغول مباش، دوم اینکه مادامى که خزانه‏هاى مرا پایان یافته ندیدى غم روزى مخور، سوم اینکه مادامى که پادشاهى مرا زوال یافته ندیدى به کسى جز من امیدوار مباش، چهارم اینکه مادامى که شیطان را مرده نیافتى از مکر او ایمن مباش.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

 

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱٠:٥٤ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩۳/٤/۱۸
تگ ها :

اصلاح خواص امت

و قال صلّى اللّه علیه و آله: لا تصلح عوامّ امّتی إلّا بخواصّها. قیل: ما خواصّ امّتک یا رسول اللّه؟ فقال: خواصّ امّتی أربعة: الملوک، و العلماء، و العبّاد، و التجّار.


ترجمه :
پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: عوام امت مرا جز خواص اصلاح نکند، پرسیدند: خواص چه کسانى هستند؟ فرمود: چهار دسته: سلاطین، علما، عبادت کنندگان، و تجار.

تحریر المواعظ العددیه، على مشکینى،‏ 336،


  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱٠:٥٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳٩۳/٤/۱٥
تگ ها : نکته ، حدیث منبر

ایات ترغیب به طلبگی

برخی میگویند : طلبگی ریشه ای در اسلام ندارد و یک بدعت است که عده ای در اسلام ایجاد کرده اند. و لکن طلبگی ریشه ای قرآنی دارد و ما ده آیه شریفه را که میتوان به صراحت یا تنقیح مناط ، از انها مطلوبیت طلبگی را استفاده کرد را در ادامه ذکر میکنیم. 

مطلب مرتبط :1-  احادیث ترغیب به طلبگی  2- العقل و الجهل فی القران الکریم

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٥:٠۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳٩۳/٤/۱٠

اشتباهی راجع به تعلیل

از فاضل ارجمند : سید حسین منافی

یکی از بحث هایی که برخی از فقهاء در آن اشتباه کرده اند، تفاوت بین تخصیص زدن علّت و مفهوم علّت است.

توضیح مطلب، اینکه در مثال: «لا تأکل الرمّان لأنّه حامضٌ» سه جهت وجود دارد:
1- به مقتضای اینکه العلّۀ تعمّم، أکل هر چیز ترشی حرام است. 2- به مقتضای اینکه العلّۀ تخصّص، مراد از این خطاب، شامل أنار غیر ترش نمی شود. 3- اگر مفهوم تعلیل که یکی از أنحاء مفهوم وصف است را بپذیریم، مفاد این عبارت، این است که خوردن انار غیر ترش جایز است. تفاوت جهت دوم با سوم روشن است. در جهت دوم، گفته می شود: حرمت در این خطاب، شامل انار غیر ترش نیست، اگرچه ممکن است حرام باشد، ولی در جهت سوم، گفته می شود: خوردن أنار غیر ترش جایز است. اشتباه بین این دو بحث در اینجا نظیر اشتباه بین قید احترازی بودن و مفهوم داشتن است.

یکی از کسانی که بین این دو جهت اشتباه فرموده، مرحوم آیت الله خوئی (رضوان الله تعالی علیه) می باشد.

ایشان در بحث از اینکه نماز مسافری که به خاطر قوت خود یا عیال خود قصد صید دارد شکسته می شود می فرماید: «فمنها: موثّقة عبید بن زرارة المتقدّمة:
«عن الرجل یخرج إلى الصید أ یقصّر‌ أو یتمّ؟ قال: یُتمّ؛ لأنّه لیس بمسیر حقّ.»
فإنّ التعلیل یخصّص کما أنّه یعمّم، و یستفاد منه إختصاص المقام بمسیر لیس بحقّ، و أمّا الحقّ السائغ کما فی المقام فیجب التقصیر فیه، و به تقیّد تلک المطلقات. (موسوعۀ الامام الخوئی ج20 ص 113)

ایشان از حیثیّت تخصیص علّت استفاده فرموده و قائل شده که اگر مسیر حقّ بود، مثل مقام، نماز شکسته می شود، در حالی که این استدلال به جهت سوم یعنی مفهوم التّعلیل است، نه جهت دوم، یعنی مخصّصیت علّت؛ زیرا مفاد این روایت، این است که چون سفر به هدف صید، مسیرش حقّ نیست، پس نماز در آن تمام است. مخصّصیّت علّت، اقتضاء می کند که سفر صیدی که مسیر آن حقّ است، این خطاب، حکم به تمام بودن آن نمی کند، نه اینکه نماز در آن، قصر است. بله اگر مفهوم تعلیل را بپذیریم، این مطلب إثبات می گردد.
  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱٠:٢۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱۳٩۳/٤/۳
تگ ها : فقه ، اصول فقه

آیا حکومت وظیفه دارد مردم را به بهشت ببرد؟

آری :  به دلیل 

الحج : 41   الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ 

و نیز ممکن است از این دو ایه هم استفاده شود :

آل‏عمران : 104 وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ 

آل‏عمران : 110 کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتابِ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَکْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ 

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱۱:٢٥ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳٩۳/٤/۱