مـعـیـن الـحـق

 

اگر خدای متعال کمک کند سعی میکنم فقط معین الحق باشم و لاغیر.                                      

حیثیت تقییدی و تعلیلی ... برای مطالعه

حیثیت تعلیلی و تقییدی ... برای مطالعه

ادامه مطلب   
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ٩:۳۸ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳٩۳/٧/٢٥

حدیثی که در آن به خلیج فارس تصریح شده

در منابع حدیثی اهل سنت حدیثی وجود دارد که از دریای فارس یا همان خلیج فارس نام برده اند و این حدیث شریف میتواند سند خوبی باشد که واژه خلیج ع ر ب . ی واژه ای جعلی است و نام حقیقی ان از قدیم الایام خلیج فارس بوده است. 

 « حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ أَبَانَ ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ فُضَیْلٍ ، عَنِ الْوَلِیدِ بْنِ جَمِیعٍ ، عَنْ أَبِی سَلَمَةَ ، عَنْ جَابِرٍ ، قَالَ : قَامَ فِینَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ یَوْمٍ عَلَى الْمِنْبَرِ ، فَقَالَ :
 
 
” بَیْنَمَا نَاسٌ یَسِیرُونَ فِی الْبَحْرِ فَلَقِیَتْهُمُ الْجَسَّاسَةُ ” . فَقُلْتُ : وَمَا الْجَسَّاسَةُ ؟ . فَقَالَ : ” امْرَأَةٌ تَجُرُّ شَعْرَ جِلْدِهَا وَرَأْسِهَا . فَقَالَتْ : فِی هَذَا الْقَصْرِ خَبَرُ مَا تُرِیدُونَ . فَأَتَوْهُ فَإِذَا هُمْ بِرَجُلٍ مُوثَقٍ ، قَالَ : أَخْبِرُونِی ، أَوْ سَلُونِی أُخْبِرْکُمْ . فَسَکَتَ الْقَوْمُ ، فَقَالَ : أَخْبِرُونِی عَنْ نَخْلِ بَیْسَانَ ، وَعَیْنِ زُغَرَ وَعُمَّانَ ، هَلْ أَطْعَمَ ؟ . قَالُوا : نَعَمْ . قَالَ : فَأَخْبَرُونِی عَنْ حَمْأَةِ زُغَرَ هَلْ فِیهَا مَاءٌ ؟ . قَالُوا : نَعَمْ ، هِیَ مَلأَى تَدَفَّقَ جَانِبُهَا . قَالَ : فَقَالَ : وَهُوَ الْمَسِیحُ تُطْوَى لَهُ الأَرْضُ ، فَیَسْلُکُهَا فِی أَرْبَعِینَ إِلا مَا کَانَ مِنْ طَیْبَةَ ” . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : ” هِیَ الْمَدِینَةُ ، مَا بَابٌ مِنْ أَبْوَابِهَا إِلا عَلَیْهِ مَلَکٌ صَالِتٌ سَیْفَهُ یَمْنَعُهُ مِنْهَا ، وَبِمَکَّةَ مِثْلُ ذَلِکَ ” . ثُمَّ قَالَ : ” فِی بَحْرِ فَارِسَ مَا هُوَ ، فِی بَحْرِ الرُّومِ مَا هُوَ ” ثَلاثًا . قَالَ : فَقَالَ ابْنُ أَبِی سَلَمَةَ : إِنَّ فِی هَذَا الْحَدِیثِ شَیْئًا مَا حَفِظْتُهُ . قَالَ : فَشَهِدَ جَابِرٌ أَنَّهُ ابْنُ صَیَّادٍ . قَالَ : فَقُلْتُ : إِنَّ ابْنَ صَیَّادٍ قَدْ مَاتَ . قَالَ : وَإِنْ مَاتَ . قَالَ : فَقُلْتُ : فَإِنَّهُ قَدْ أَسْلَمَ . قَالَ : وَإِنْ کَانَ قَدْ أَسْلَمَ . قَالَ : فَإِنَّهُ قَدْ دَخَلَ الْمَدِینَةَ . قَالَ : وَإِنْ کَانَ قَدْ دَخَلَ الْمَدِینَةَ »
 
 
 

مسند ابی یعلی الموصلی البغدادی جلد ۴ ص ۱۲۰  حدیث شماره  ۲۱۴۶ 

این حدیث غیر از مسند ابی یعلی ، در تفسیر الحدیث ج 4 ص 384 تالیف محمد عزت دروزی متوفی 1383 به نقل از ترمذی هم آمده است
  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱:۱٩ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳٩۳/٧/٢٥

آیا در نهج البلاغه دلیلی بر استصحاب وجود دارد ؟

در حین مطالعه نهج البلاغه به عبارتی در نامه 31 حضرت امیر علیه الیه السلام برخورد کردم که شاید اشاره به استصحاب داشته باشد.

حضرت میفرمایند : 

أَنَّ الدُّنْیَا لَمْ تَکُنْ لِتَسْتَقِرَّ إِلَّا عَلَى مَا جَعَلَهَا اللَّهُ عَلَیْهِ مِنَ النَّعْمَاءِ وَ الِابْتِلَاءِ وَ

الْجَزَاءِ فِی الْمَعَادِ وَ مَا شَاءَ مِمَّا لَا نَعْلَمُ فَإِنْ أَشْکَلَ عَلَیْکَ شَیْ‌ءٌ مِنْ ذَلِکَ فَاحْمِلْهُ

عَلَى جَهَالَتِکَ بِهِ فَإِنَّکَ أَوَّلَ مَا خُلِقْتَ جَاهِلًا ثُمَّ عُلِّمْتَ

محصل کلام ایشان این است که دنیا همان گونه است که خداوند میخواهد و دراری نعمت ها و ازمایش ها و حوادث مختلف است و اگر در امری از امور دنیا به مشکلی برخورد کردی آن را به جهالت و نادانی خود ربط بده زیرا : تو در روزی که به دنیا امدی نادان بودی و سپس دانا شدی .


به عبارت دیگر : حالت سابقه ی شما نادانی بوده ، الان دچار مشکل علمی شدی و میخواهی منکر مساله حقی شوی . شک داری ، شاید هنوز عالم نشدی و مشکل علمی شما هم بخاطر همان نادانی سابق است . پس استصحاب نادانی کن. 

و به عبارت دیگر : قبلا نادان بودی. 
الان شک داری دانا شدی یا نه. 
پس : استصحاب عدم علم کن.

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱:٠٥ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳٩۳/٧/۱۸
تگ ها : نکته ، اصول فقه

دستوری برای تهیه خانه و مسکن از آیت الله العظمی بهجت ره

سوالی از آیت الله العظمی بهجت ره :

بنده تازه ازدواج کرده ام و نیاز به خانه و خودرو دارم چه باید بکنم ؟

بعد از نماز صبح این دعا را تکرار کنید و قبل و بعد از آن صلوات بفرستید تا ان شا الله فرج حاصل شود : "اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک"

با اعتقاد کامل و التزام صادقانه به لوازم آن دائما استغفروا الله را زیاد تکرار کنید و خسته نشوید و غیر ضروریات و واجبات خود را به آن اختصاص دهید

شماره استفتا: 013220

..........

بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏92، ص: 301 :  باب 111 الأدعیة للدین‏: 1- لی، الأمالی للصدوق النَّقَّاشُ عَنْ أَحْمَدَ الْهَمْدَانِیِّ عَنْ عُبَیْدِ بْنِ حُمْدُونٍ عَنْ حُسَیْنِ بْنِ نَصْرٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنِ الْبَاقِرِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِیٍّ ع قَالَ:

شَکَوْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص دَیْناً کَانَ عَلَیَّ فَقَالَ یَا عَلِیُّ قُلِ

اللَّهُمَّ أَغْنِنِی بِحَلَالِکَ عَنْ حَرَامِکَ وَ بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِوَاکَ

فَلَوْ کَانَ عَلَیْکَ مِثْلُ صَبِیرٍ  دَیْناً قَضَاهُ اللَّهُ عَنْکَ وَ صَبِیرٌ جَبَلٌ بِالْیَمَنِ لَیْسَ بِالْیَمَنِ جَبَلٌ أَجَلَّ وَ لَا أَعْظَمَ مِنْه‏  / أمالی الصدوق ص 233.  قال الفیروزآبادی: الصبیر: الجبل‏


  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱٠:۱٠ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱۳٩۳/٧/۱٧

توسه هایی از یکی ااز بزرگان

چند توصیه از یکی از اساتید

ختم سوره واقعه در 14 روز

ذکر شریف یا کاشف الضر و الکرب العظام

خواندن سوره ذاریات در هر روز

  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳٩۳/٧/۱۳