وقتی باید سوالتو بلند بپرسی

# کلاس منبع شناسی و روش تحقیق بود، بغل دستی با صدای ضعیفی سوالی پرسید، استاد انگار نگرفت سوال دقیقا چی بود، یه بار دیگه سوالشو تکرار کردف استاد بازم مطلب دیگه ای رو توضیح داد.

به استاد شک کردم که نکنه همین جوری داره چیزی میگه تا از زیر مطلب در بره، سوال دوستم رو بلند تر و واضح تر برا استاد گفتم، استاد جواب درست و کامل داد. بعد با خودم گفتم : خوب شد پرسیدم و الا بغل دستیم و باقی رفقا نسبت به استاد بد بین میشدن.

 # وقتی تو کلاس درباره "میته" و "عدم تذکیه" و استصحاب اونها سوالی رو پرسیدم استاد با سوال دیگه ای بهم جواب دادند ، یعنی سوال دیگه ای رو ازم پرسیدند. کمی طول میکشید تا جواب استاد به ذهنم بیاد ، به همین خاطر گفتم بلد نیستم. بیرون کلاس وقتی سوال دیگه ای رو برای استاد مطرح کردم که از مطلب کتاب بالاتر بود ، استاد مکث طولانی کرد، بعد دیدم خوشحاله که هم مطلب کتاب رو فهمیدم و هم اشکال مطلب کتاب رو. منم خوشحال شدم از خوشحالی استاد .

/ 1 نظر / 15 بازدید
da

بعضی شاگردان عمدا قصد خراب کردن استاد را دارند.حفظ شان و شخصیت استاد و جلب اعتماد شاگردان به استاد یکی از مهمترین اصول "روش تدریس" هست و قبل از هرکسی خود استاد موظفه که این مقام رو برای خودش نگه داره.مثلا یکی از این روشها اینه که اگه شاگرد چیزی رو بپرسه که استاد آمادگی جواب دادن به اون رو نداره، به هیچ عنوان طفره نره و خودش رو زیر سوال نبره و سوال رو به نحوی به زمین بقیه شاگردها بندازه و مثلا میگه: به به چه سوال جالبی. هرکی بتونه به این سوال پاسخ بده یک امتیاز براش در نظر میگیریم.